
هنگام رانندگی در جادههای ناهموار و دارای پیچ، خودرو دچار آسیب میشود. امروزه برای جلوگیری از آسیب و صدمه دیدن خودرو، از ضربه گیر کمک فنر استفاده میکنند. این قطعه، مانع مشکل و نقص برای خودرو شده و همچنین؛ نقش مهمی در ایمنی آن دارد. ضربه گیر کمک فنر با کم کردن فشارهای وارد شده و متعادل کردن خودرو، از جلوبندی و سیستم تعلیق محافظت کرده و باعث کاهش صدمات ناشی از ناهمواریهای جاده به خودرو میشود.
زمانی که مجبور به ترمز ناگهانی هستید، استفاده از ضربه گیر میتواند برای شما مفید باشد. چرا که؛ خودرو در مسافت کوتاه توقف خواهد کرد. همچنین؛ این قطعه بر روی انواع خودروهای سواری، شاسی بلند، کوپه، کف خواب و…. نصب میشود.
وظیفه ضربه گیر
استفاده از این محصول، باعث جلوگیری از انتقال وضعیت شوک به بدنه خودرو و سرنشینان میشود. این قطعه، با استفاده از مواد جاذب شوک مانند فوم، پنوماتیک یا سیستمهای اختصاصی، توان مکانیکی از ضربات و ارتعاشات ناشی از برخورد خودرو با موانع، محافظت کرده و بین فشار وارد شده به جلوبندی و سیستم تعلیق تعادل برقرار میکند. وجود این قطعه باعث بهبود عملکرد خودرو نیز میشود.
انواع ضربه گیر خودرو
این محصول به عنوان یک قطعه کارآمد در بهبود عملکرد و ایمنی خودروها استفاده میشود. با توجه به مزایای آن، میتوان ضربه گیر را یک پیشرفت فناوری در تعلیق و استحکام بدنه خودروها دانست که انواع آن شامل موارد زیر هستند.
۱- ضربه گیر فرم
ضربه گیر فرم معمولاً در نواحی جلویی و عقبی خودرو نصب میشود و وظیفه آن، جذب و کاهش انتقال شوک و تعادل خودرو در صورت برخورد است.
۲- ضربه گیر فنر
ضربه گیر فنر، بیشتر در خودروهای سنگین و سفارشی استفاده میشود. این محصول از یک سیستم جاذب ضربه ساخته شده و وظیفه آن جذب و کاهش ضربه بر روی خودرو است.
۳- ضربه گیر جانبی
ضربه گیر جانبی شوکهای برخورد را به طور عمودی جذب کرده و معمولاً در نواحی جلو و عقب برخی از خودروها نصب میشوندو
مزایا و معایب ضربه گیر کمک فنر
مزایا
از مزایای این قطعه، میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- وجود این محصول در خودرو، در هنگام ترمزهای شدید، تأثیر بالایی دارد و باعث توقف خودرو در مسافت کمتر میشود.
- این قطعه باعث جلوگیری از انحراف خودرو در پیچهای تند میشود.
- نوسان کمتر خودرو و کم کردن ضربههای ناشی از جادههای ناهموار نیز، از دیگر مزایای این قطعه است.
- هم چنین؛ ضربه گیر از جلوبندی خودرو محافظت کرده و باعث عمر بیشتر تایرها و کمک فنر میشود.
- استفاده از این قطعه باعث کاهش صدای داخل خودرو نیز میشود.
- در هنگام استفاده از خودرو با وزن زیاد، ضربه گیر مانع کاهش ارتفاع خودرو شده و اجازه نمیدهد خودرو در پیچها دچار انحراف شود.
معایب
ضربه گیر کمک فنر خودرو، دارای مقاومت بالایی هستند. اما محافظت آن به نوع رانندگی، جادهها و خیابانهایی که در آن رانندگی میکنید، بستگی دارد. از معایب این قطعه میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- افزایش وزن خودرو
- نیاز به تعویض به موقع
نصب ضربه گیر کمک فنر
نصب ضربه گیر بر روی تمام چرخهای جلو و عقب خودرو باعث عملگرد بهتر خودرو میشود. اگر این قطعه را فقط در چرخهای جلو یا عقب نصب کنید، هنگامی که خودرو چرخش ناگهانی، عبور از سرعت گیر یا عبور از یک مسیر ناهموار را دارد، جذب مؤثر لرزش برای کمک فنر سخت است.
بهترین موقعیت برای نصب ضربه گیرها، در وسط فنر است. فاصله بین مارپیچهای فنرها در بالا و پایین از وسط کمتر هستند. با این کار میتوانید طول عمر ضربه گیر کمک فنر را افزایش دهید و باعث و بهبود کارایی آن شوید. برخی از رانندگان به دلیل استفاده از وسایل نقلیه گازسوز یا داشتن تجهیزات سنگین در بخش عقب خودرو، ترجیح میدهند ضربه گیر کمک فنر را فقط بر روی چرخهای عقب نصب کنند. در این مواقع، از دو ضربه گیر کمک فنر در چرخهای عقب استفاده میکنند.
در صورتی که قطر فنر مارپیچ کوچک باشد، دو انتهای ضربه گیر با یکدیگر برخورد میکنند. برای جلوگیری از این اتفاق، میبایست کمی از دو انتهای آنها را ببرید، و بعد از برش زدن آن، ضربه گیر را نصب کنید.
سخن پایانی
درآخر، استفاده درست از ضربه گیر کمک فنر باعث ایمنی و راحتی سفر میشود.

نظر بدهید